Het beest 207D

16 mei 2016 - Albufeira, Portugal

Het beest, de camper!

Dat er nog niets geschreven is over de camper is eigenlijk best kwalijk. De camper is namelijk echt suuuppppppeeerrrr cool!! Wat een machine, een beest, een monster! Het is gewoon zo. Zelfs al heeft hij maar 70 Pk voor 2000kg. Een beest is het. Hij is één jaar ouder dan ik maar heeft de helft minder blessures. Waar ik al aan het aftakelen ben, is de Mercedesbus nog bezig om zijn hoogtepunt te bereiken.

Vorige week had hij wel een kleine blessure, een diesellekkage. Eindelijke zou ik bijna willen zeggen (ff afkloppen). Het bleken twee kleine gaatjes onderin het brandstoffilter te zijn. Die zit net naast de fan dus de diesel werd lekker rond geblazen. Ik leg de oorzaak bij het gravelpad naar Genoveses die we een week lang hebben gereden. Maar ondanks die lekkage hebben we er gewoon nog een paar honderd km meegereden, het maakt gewoon niet uit. Het werd een beetje aso al die diesel onder de auto.

Elke keer als ik ernaar kijk denk ik iedere keer weer, echt suupppeeerrrcool! Het is best raar om zo vol lof over je eigen apparaat te praten maar het is echt zo. Het is waarschijnlijk de combinatie van die ‘klassieke’ kleurstelling, de Spartaanse rijeigenschappen, rauwe motor., full wood interieur met een mix van blank en gelakt vuren en een beetje hardhout hier en daar en niet te vergeten, de moderne strak aluminium geanodiseerde extrusieprofielen. En alles werkt gewoon. Gelukkig waren de constructies buiten op de camper in één keer goed. Het fietsenrek is de dag voor vertrek gemonteerd waar nog moest blijken of dit zou passen in combinatie met de verticale surfplank en gamma huishoudtrap. Gelukkig heb ik de SA afdeling van Festo niet hoeven bellen! Ook het vullen van de dakkoffers met nog een half uur te gaan liep ook gesmeerd. Voor de geïnteresseerde, er zitten 4 surfzeilen, 4 kites, 2 masten, een giek, kleine surfspullen en Julia d’r Mitu kite golfboardje in die koffers. En dat allemaal via die geweldige Gamma huishoudtrap dus. Een bovenop de oldschool Thule 250 box zitten nog twee boardjes, mede mogelijk gemaakt door weer wat extrusieprofiel.

Vandaag dacht ik wel, er moeten natuurlijk verbeteringen mogelijk zijn. Een ontwikkeling is voor een engineering zonder begrenzingen (tijd) nooit klaar. Het eerste waar ik toch met regelmaat tegenaan loop is dat we geen wc hebben. We dachten dat een plasemmer wel genoeg zou zijn. Vaak is dat ook zo maar als je lang op camperplaatsen staat, moet je toch ineens erg creatief worden. Details zal ik hier maar niet beschrijven, dan heeft het inbeeldingsvermogen ook nog wat te doen. Dus voor lange reizen is een cassette WC toch wel heel relax!

Het tweede is toch wel het bed. Het bed doet het goed maar de breedte van het bed doet het minder goed. Gelukkig houden Julia en ik toch wel heel erg voor elkaar maar Julia is in bed toch wel groter dan de meeste mensen zouden denken als ze aan Julia denken. Het ligt overigens wel goed, met dank aan Ikea. Er zit namelijk de meest cheapie Ikea slaapbank in waarvan het opklapmechanisme ook echt suppppeerrrcool is! Dus als je nog eens een camper gaat bouwen, kies een groter bed dan 120cm breed.

Als je dan toch bezig bent zou je nog kunnen afvragen of we toch niet zon grotere camper hadden moeten kopen. We zouden dan ieder geval beter in de smaak vallen bij de duitse pensionadoos. Gufi had dat toch wel fijner gevonden. Hij vind de camper namelijk helemaal kut en heeft toch duidelijk zijn voorkeur voor een Carthago laten blijken! Hij doet alsof we een stelletje martelaren zijn als hij erin moet. Hij heeft genoeg ruimte maar hij zou toch liever de op de pensionado stilo op reis gaan. Al met al is de ruimte gewoon voldoende, alleen dus met Gufi binnen is het wel wat vol. Ik kreeg nog een martelaars brainwave om Gufi in te korten, zoals we de camper ook hebben aan alle kanten hebben ingekort voor Gufi. Maar stel je eens een verlaagde Gufi ála lowrider voor. Zijn hoofd zou dan echt buiten proporties gigantisch worden! We moeten er maar mee leven dus.

Er zijn nog twee dingen waar ik nog niet helemaal uit ben. Ten eerste het nut van buitendouche zakken. We hadden deze eindelijk helemaal gevuld voor Marokko (2x 15l) maar dan blijkt dat het water niet mag drinken en heel erg gaat stinken. Een vies ruikende douche is best raar. Nu hangen ze vooral leeg buiten te drogen omdat er een is leeggelopen, gelukkig in de grote plastic surfbak in de hoek.. Ik ben er dus nog niet helemaal over uit wat je ermee moet. Voor het vullen schijn je ook een kraan nodig te hebben die je meestal op campings met een douche tegenkomt, een soort pleonasme? En dan heb je nog z’n hoes voor over je fietsen, oftewel een fietshoes. Dat ding zit nu nog steeds in de doos en er zit zelfs een mooie opbergzak bij. Misschien is het de bedoeling dat je die opberg zak weggooit zodat je hem dan MOET gebruiken?

Er is wel één punt wat vanuit een technische oogpunt toch wel echt beter kan. Dit heeft vooral te maken met de domme wereld van de gasflessen in Europa. Onze koelkast werkt op gas. Helemaal prima maar we hebben nu al drie soorten aansluitingen en nog steeds een lege Calor gasfles uit Engeland. En we gebruiken grote gasflessen van 11 tot 13 kg dus dit is best onhandig. Duidelijk de beste oplossing hiervoor is een zonnepaneel en een compressor koelkast. Dan kan die grote gasfles voor een kleintje vervangen worden. Dus wie weet voor in de toekomst. Maar dat iedereen zijn eigen gasfles aansluiting is echt iets voor Brussel. Wel domme regelgeving over Europese honden invoeren terug Europa in, maar met een Engelse gasfles in Spanje is je eigen probleem. Zo ff weer eens lekker klagen…

Maar wat er ook gebeurd, de camper heeft zich 100% bewezen en mijn hart gestolen! Een never-ending story met een rauw randje.

PS: ik ben al die opbergvakken vergeten te noemen in dus gecombineerd blank en gelakt vuren met gegalvaniseerde schroeven en houtlijm. Deze zijn ook echt geweldig handig en zitten helemaal vol.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Frank en Ria:
    16 mei 2016
    Wat een geweldige lofzang over jullie Mercedesbus! Wij zouden hetzelfde kunnen doen over ons kotje, maar dan komt jullie bus er misschien wel slecht uit. Ons bed is namelijk 1 meter 40 en voor ons breed genoeg. Wij hebben een compressor koelkast en doen drie maanden met een gasflesje van 5 kg! Zijn al veel camperaars tegengekomen die daar jaloers op waren. Ook hebben we een pottipotti aan boord, is inderdaad beter dan emmer, echt aan te bevelen! Maar ja, jullie hebben alleen maar een diesellekje, onze auto pech was wel iets omvangrijker. Wees blij met jullie beest, geniet ervan, geef hem zo nu en dan een schouderklopje en denk maar zo dat je van iedere trip kunt leren! Surf en genietze,
    Liefs RiFra
  2. Bart Lozanne:
    18 mei 2016
    Ha Soren,
    mooi verhaal over je bus. Goed om te lezen dat je zo van hem (haar?) geniet. Inclusief jullie eigen aanpassingen! En hier spreekt toch ook wel duidelijk iemand met een voorliefde voor techniek. Zoveel is ook duidelijk. Jij hoeft je in ieder geval niet af te vragen wat voor werk je straks gaat doen :-)
    maar dat is nu natuurlijk nog lang niet van toepassing. Volgens mij beginnen jullie nu zo langzamerhand in de fase van het echte reizen te komen in tegenstelling tot de eerste paar weken die waarschijnlijk nog meer als vakantie zullen aanvoelen. Stel ik mij althans zo voor... have fun! Veel plezier wind en golven. Ciao!
  3. Justin:
    19 mei 2016
    Hoihoi! Super gaaf om te lezen jullie blogs, Sörro en Julia!
    Ik ben eindelijk weer bij toen ik er twee dagen geleden achter kwam dat jullie een blog waren gestart :-)
    Heel vermakelijk geschreven en leuk om zo te kunnen volgen wat jullie beleven en meemaken! ^_^
    Toffe filmpjes ook met vette airtime! ;-)
    Dat Gufi die pensionado's camper wel relaxed vindt, komt dat niet door de levensfase waarin hij zich bevindt? :-P
    Have fun guys, geniet van het avontuur en van elkaar!
    Ik vind het nog steeds super stoer dat jullie de keuze hebben gemaakt dit te gaan doen!

Greets en ook namens Monique en Yara de hartelijke groeten,
    Justin

p.s. Nog Hagenezen tegengekomen die jullie Ado-like bus wel konden waarderen? ;-)
  4. Trix:
    19 mei 2016
    Wat een tof verhaal over jullie bus! Mooi geschreven Soren, met veel oog voor detail en voor techniek. Je verhaal doet me denken aan een boot in Friesland waar ik ooit gelogeerd heb. Daar was ook elk hoekje, wat heet, elke vierkante centimeter -ingenieus- gebruikt.
    Jullie zijn inmiddels in Portugal beland waarschijnlijk en doorgewinterde reizigers aan het worden?!
    Veel liefs uit Amsterdam, ook van Tijger :-) die naast mij ligt te knorren xxx