Supervet surfen in Guincho

1 juli 2016 - Guincho, Portugal

Laatst heb ik het maar omschreven als de W addiction. Ik ben een boek aan het lezen waarin een persoon altijd de H nodig heeft, Herione dus. Maar de reden dat wij in nog steeds in guincho zitten is de magische wind die van vele factoren afhankelijk is, maar die er wel heel vaak is. Soms en helaas heel regelmatig net niet of super vlagerig. Dit heeft voor mij geresulteerd in heel veel dobberen met mn 5,2 en soms 10m planeren op een vlaag. Maar zoals laatste drie dagen kan het ook gewoon perfect en geweldig zijn. Julia heeft wel wat vaker gevaren omdat het met kites makkelijker is om door die vlagen heen te werken.

Het idee van guincho is dus een lokale windversnelling in een straal van nog geen 5 km die heel veel surfwind creëert. In normale guincho omstandigheden betekent dit dat een voorspelling van 7 m/s (15 knopen) vanaf 2 uur aantrekt en die later om 4 uur nog meer aantrekt zodat je in windsurf termen regelmatig met een 4,7 kan varen (12 m/s of 24 knopen ong.)

We hebben dus heel veel van dit soort voorspellingen gehad waardoor we heel van dagen aan het strand stonden. Factoren zoals bewolking, luchtvochtigheid, windrichting, getij mar ook vooral de temperatuur doen iets met de wind. Vooral de Sintra berg is erg belangrijk want daar botst op goede dagen de vochtige koude lucht tegen aan en versnelt de wind eromheen. Alleen dit jaar werkt het vaak niet helemaal zoals de rest van het weer in europa. Hier praten veel mensen over El Nino en ik geloof dat ik hem ook maar de schuld geef. Ik besef me wel dat ik niet teveel mag zeiken want in noord Europa is het nog veel vlagerig dan hier, alleen met heel veel regen en rare temperaturen ?? Ondanks de wind lopen wij altijd in boardshorts en kan ik me Hollands weer niet meer voorstellen.

Als je lang genoeg wacht dan werkt het wel en dan is surfen gewoon weer helemaal suppppeeerrcooooooollll! Eigenlijk gewoon het beste wat er is hebben Julia en ik unaniem besloten. We zijn gewoon helemaal verslaafd aan de W. Het is gewoon zo lekker om in de wind en golven te zijn en eindeloos bottomturns in te kunnen zetten. Het is wel nog wat wennen omdat hier de wind van rechts komt. De golven zijn niet altijd aanwezig of wonderschoon maar als er een beetje swell voorspeld is, dan raak je al snel verwent door dus die eindeloze bottumturns met soms 3 turns op een golf.. En ik ben dikke forwards aan het inzetten wat ook echt supppeercool is om dit over de verkeerde kant te doen. Als je hier lang genoeg blijft wordt het vanzelf de goede kant.

Hetzelfde geldt ook voor julia want die is ook echt supppperrrrdik aan het turnen. We hebben nu ook een hoop gefilmd en daar maakt ze van ieder golf gehakt als het een beetje mee zit. Ze lijkt soms wel een kamikaze piloot in d’r cutbacks. Als het lukt zullen we wel wat films proberen te uploaden.

Tot nu toe gaat het alleen maar over wind en is het duidelijk dat we dik aan het surfen zijn. Onze hondjes kunnen niet surfen en die vinden de wind eigenlijk gewoon helemaal kut. Ze moeten dan in de schuddende camper liggen. Maar gelukkig kan dat weer want met Gufi gaat het goed. Ik omschrijf hem nu maar als een oude man. Hij loopt gewoon wat mankt maar als hij warm is , dan zie je het in zijn lopen bijna niet meer. Hij is gelukkig soms weer aan het donderen en heeft vooral weer altijd zin om te lopen. We hebben wel weer wat op te bouwen want hij heeft wel echt een spillebeen gekregen. Het was even zoeken maar we hebben wel wat loop spots gevonden waar ze lekker los kunnen. Een goed natuurgebied waar honden mogen is soms wat uitdagend. In het lokale stadpark hier zijn honden gewoon verboden. Portugezen zijn echt vervelend tegen honden en we raken hier soms behoorlijk geïrriteerd van. Het lijkt erop dat de toch zijn gehavende artrose knie is geweest die door de tekenziekte makkelijk kan gaan ontsteken. Het is nu belangrijk zijn zwakke knie te respecteren en niet teveel van hem eisen.

Hoe het verder gaat lopen blijft weer een verrassing. Komende week gaat Jonas zijn koers terug naar duitsland zetten maar komen er ook een aantal vrienden deze kant op. Als de wind langer aanhoudt dan moeten we misschien maar gaan wonen op deze camping. Als we in Guincho zijn staan we eigenlijk altijd op de camping.

We hebben overigens wel nog twee dagen Lissabon gedaan en een nachtje op de kliffen geslapen voor de verandering. Er waren ook zeker wat momenten dat ik helemaal klaar was met guincho en die vlagerig wind.

Ondertussen zijn we alweer een paar dagen verder sinds ik dit verhaal heb geschreven. Het is nu even geen Guincho. Het waait hard genoeg zodat je ook ergens anders kunt surfen. De golven in Ericera zijn een van de beste van Portugal en is een klein uur rijden. We zijn gestrand bij Foz de Lizandro, echt supermooie golven hier die soms wat moeilijk te rijden zijn (vooral veel golfsurfers). Details volgen niet, te ingewikkeld dat uit te leggen. Uiteindelijk ben ik na een golfrit op de gladde leistenen gecrash d en heb ook weer eens kunnen epoxyen.

Jonas is chagrijnig naar huis gegaan omdat hij al een tijd ziek is en blijft. Surfen is teveel en ondertussen is er ingebroken in zijn camper. Alles zat tegen en het was beter de slechte flow te onderbreken. Morgen of waarschijnlijk ‘vandaag’ gaan wij voor de laatste keer terug naar Guincho om de nog maar wat meer te surfen. Dan op naar het noorden waar waarschijnlijk Viana do Castelo voor veel surfen zal gaan zorgen. Het is ondertussen ‘morgen’ want we zijn gisteren weer terug gekeerd voor een vette surfsessie met dikke golfritten. Het lijkt of we nu allebei grote stappen maken in het golfrijden want we hadden beide vette verhalen over dikke golfritten. Julia is overigens wel een beetje moe aan het worden van al dat gesurf..

1. Rene:
    1 juli 2016
    Uit dit verhaal blijkt wel dat jullie het waanzinnig naar jullie het top hebben.
    Fijn dat jullie jullie draai hebben gevonden.
  2. Bart Lozanne:
    2 juli 2016
    Wat is die Gufi toch een lieve lobbes. Zo te zien heeft hij er weer een vriendje bij.
    En kom maar op met die filmpjes! :-)
  3. Nicole:
    20 juli 2016
    Eindelijk weer een verhaal.
    Al ben ik niet thuis in al die termen :(
    Sören, je blijdschap is te lezen :)
    Genieten jullie maar lekker.
    Leuke en mooie foto's.

Groetjes Nicole
  4. Frank en Ria:
    21 juli 2016
    Hallo allebei,
    Het heeft even geduurd voordat er van ons een reactie kwam, maar we hebben het gewoon de laatste tijd even super druk gehad! Jullie verslag hebben we natuurlijk wel gelezen en zien dat jullie het heerlijk hebben met veel surfplezier, fantastisch! Gufi oogt misschien wel als een oude man, maar hij is er nog wel he! Bij en met ons is het, ondanks alle drukte, prima! Van mijn zus en haar partner kregen we een prachtig bericht: ze gaan trouwen, hij is 70 en zijn bijna 69. Ze zijn op 3 november 25 jaar bij elkaar en dat is dan ook de datum dat ze gaan trouwen, erg leuk voor hen dus! Ze hebben wel ingecalculeerd dat wij er dan niet zijn, maar ik heb maar 1 zus en het kriebelt wel om er bij te zijn. We gaan er eerst van uit dat we ongeveer 9 weken Marokko pakken, maar het kan ook zijn dat we een visum voor Wit-Rusland proberen te krijgen en dan doorrijden via de Baltische staten naar Finland en dan via Noorwegen Zweden terug komen! Nog even afschoten dus. Het weertje is hier de laatste week erg goed, zo nu en dan een ietsje aan de warme kant, maar klagen doen we niet he! Wanneer keren jullie terug naar ons kikkerlandje? Als het zou lukken is het leuk om elkaar nog een keertje te ontmoeten! In exer geval tot horens en de groetjes aan jullie beiden en de doggies uut Zuudloar'n!
    RiFra